Dec 7, 2017

Ayub 5 - Berespon terhadap masalah teman

7 Des
Ayub 5
Ayub 5:1 (TB)  Berserulah — adakah orang yang menjawab engkau? Dan kepada siapa di antara orang-orang yang kudus engkau akan berpaling?

Pasal 4 dan 5 berisi teguran Elifas kpd Ayub. Aku nangkap cerita ini contohnya saat kita lagi down ada masalah besar trus teman dekat kita datang menjenguk. Tapi kedatangan mereka bukan menghibur tetapi malah menghakimi kita.  Spt apa yg dikatakan Elifas ini " berserulah adakah orang yang menjawab engkau? Lagi down ada masalah ditegur seperti itu bagaimana perasaan Ayub. Mungkin jika itu aku, bawaannya pasti tambah down bukan semangat.

Hari ini aku belajar bagaimana seharusnya aku berespon kpd masalah teman2ku. Mungkin lebih baik diam dengarin dia saja curhat daripada banyak kasih nasehat. Kalau dia minta nasihat baru bicara. Sama seperti saat kerumah duka, please jangan banyak tanya" meninggal nya kenapa? Sampai selidiki keluarganya. Lebih baik duduk sama" keluarga yang berduka daripada banyak cerita dgn para tamu yg lain.

Tolong aku Tuhan, sbg teman/sahabat ajarin aku mempergunakan mulutku dgn benar. Tidak menghakimi sesama. Amin

No comments:

Post a Comment

Saya senang jika sahabat semua memberi komentar
Gbu all

Wanita Yang Cantik

1 Petrus 3 1 Petrus 3:4 (TB)  tetapi perhiasanmu ialah manusia batiniah yang tersembunyi dengan perhiasan yang tidak binasa yang berasal ...